estat previ
distribució d'usos
projecte
bitllets i motius gràfics segons època de l'edifici
aplicació de grafiats segons època
motius gràfics gravats a les bandes de pedra
carlos III, el rei fundador del banc
aplicació del retrat de carlos III al paviment gravat
arquitectes/ vora (pere buil, toni riba) + virai ( juan herranz, marta parra)
equip arquitectura/ (vora) adrià guardiet, karolina streimikyte (virai) stefania virgilo
enginyeria/ daniel fernández
amidaments i pressupostos/ virai
direcció obra/ virai
assistència tècnica obra/ vora
enginyeria obra/ daniel fernández
direcció execució/ miguel gonzález-carvajal
constructor/ ceinsa
promotor/ institució financera
fotografies/ adrià goula
premis the plan 2017/ internacional. seleccionat
2a continental architectural awards 2019/ internacional. 2on premi, categoria old and new
premis surface design 2020/ internacional. finalista, public realm
11ª biennal internacional d'arquitectura del paisatge 2020. premi rosa barba/ internacional. seleccionat
adreça/ madrid
superfície/ 3.900 m2
projecte/ 2012-2013
obra/ 2014-2016
es tracta d’un pati definit per edificacions de diverses èpoques, que tanquen l’illa, i ampliacions de les mateixes cap a l’espai central. així doncs, el pati és un contínuum d’espais exteriors més ben allargats i estrets.
la funció del pati és operativa i logística: accés de vehicles a l’aparcament subterrani a l’interior de l’illa, accessos i aparcament de càrrega i descàrrega de diversos subministres per al funcionament de la institució, accés i aparcament de vehicles oficials, etc.
la intervenció defineix un pla únic de paviment, desfent el límit entre l’espai per vehicles i el peatonal. així mateix, defineix una delimitació tova entre ells, infranquejable per vehicles però permeable per als recorreguts peatonals.
la materialitat base és unitària i senzilla. un únic material continu. sobre aquest s’aplica un motiu compositiu, a la vegada que conceptual i definidor d’usos, que dota d’identitat a l’espai. bandes de pedra de granit, el mateix material que el dels sòcols amb que l’edifici pren contacte amb el terreny, a les quals es graven motius gràfics.
aquestes bandes contenen significat a dues escales, de forma abstracta i a la vegada poètica, remetent a la funció de la institució a que pertany i a la seva història. per això, ens fixem en el paper moneda com a símbol- símbol del valor “virtual” i simbòlic dels diners, sense cap relació directa amb el valor de l’objecte que ho representa.
el paper moneda, els bitllets, tenen a tot el món unes característiques comuns; regles de composició gràfica, aplicació d’imatge, etc., que sorgeixen de la necessitat de dificultar la seva copia. unes característiques que podríem resumir en la materialitat del paper i en la composició de dibuixos o imatges mitjançant el traçat de línies. línies que, mitjançant gruixos i direccions diferents, s’aprecien com a tals des de la proximitat, però a una certa distància, es perden en una altra lectura de imatges i textures aplicades. la composició del paviment genera un motiu que remet a aquest sistema gràfic.
d’altra costat, sobre aquestes bandes de pedra, es graven patrons gràfics que remeten a la història de la institució a partir de les fases de construcció dels edificis que l’alberguen (1882-1891, 1927-1934 i 1969-1975). 3 patrons gràfics, 3 estils clarament diferents, extrets i reinterpretats dels bitllets de 3 èpoques de l’edifici, són aplicats a les bandes situades en cada zona històrica.
l’aplicació d’aquesta composició i patrons gràfics transforma el pati d’operacions en un pati genuïnament propi, més enllà del seu valor funcional i estètic.
selecció premis the plan 2017
2n premi 2a awards 2019
finalista premis surface design 2020
selecció 11ª biennal internacional d'arquitectura del paisatge 2020
reurbanització del pati logístic a l’interior d’illa d’una institució financera que l’envolta en tot el seu perímetre. la intervenció fusiona a la vegada que distingeix l’espai peatonal del de vehicles
+més
+dades